the

€acon

Hungarian Elections and  Project

the Hungarian Diaspora
In Serbia

An examination of the main topics surrounding the 2022
Hungarian parliamentary elections in the Hungarian
Diaspora in Serbia

DECEMBER 2021-MARCH 2022

- “ Be G ' 1 - 'Y i

j NDORRA orucac
“JBarcelon “C‘d‘
VN“‘““O«\

R ¢ 2
PTBRALTAR 111
#Ceuta S5t J

Authors: Report By:
Aleksandar Ivkovi¢, Nikola Burazer

\7 European

Balkans

X



This report has been prepared with support from IRI's Beacon the
Project. The opinions expressed are solely those of the author eacon
and do not reflect those of IRI. Project



Summary

Executive Summary

Context

Methodology
Chapter 1. Main narratives about the opposition
leader Péter Marki-Zay

Chapter 2. Media attempts to mobilize the Hungarian diaspora in
RS to vote in favor of Fidesz.

Chapter 3. The invasion of Ukraine as atopic in the
Hungarian elections

Conclusions




Executive Summary

Coverage of the 2022
Hungarian parliamentary
elections in Hungarian-
language media in Serbia

Research into coverage of the 2022 Hungarian parliamentary election by Hungarian-language
media in Serbia has shown the dominance of three sources: Magyar Sz6, Vajma.info and
Szabad Magyar Sz6. The first two lean toward the dominant Hungarian minority party —
the Alliance of Vojvodina Hungarians (VMSZ) — in their coverage, while the latter represents
an independent outlet that often includes criticism towards both the party and the

Hungarian government.

Three distinct topics relevant to the research were detected: a negative portrayal of the
Hungarian opposition, attempts by the Hungarian government to mobilize voters abroad, and
the Russian invasion of Ukraine and its consequences. The coverage of Hungarian-
language media in Serbia only fleetingly covered the LGBTQ+ referendum that was
organized on the same day as the election, 3 April 2022, as well as other aspects of
Hungary’s relationship with the West, EU and NATO.



Context

Hungarian 253,988

Diaspora

Ethnic Hungarians in Serbia

68,116

Hungarian citizens in Serbia
registered for 2022 election

Serbia is an important country for Hungarian national elections due to a significant

number of Hungarian citizens living in Serbia and the strong links between Fidesz and
the dominant Hungarian national minority party in Serbia (VMSZ), as well as the

dominant national party in Serbia, the Serbian Progressive Party (SNS).

While only about a third of the total Hungarian population in Serbia has registered to
vote in the upcoming Hungarian election, indicators suggest that these voters are
disciplined supporters of both Fidesz and VMSZ and that their opinions are shaped

by media sources biased in favor of Fidesz and its messages.

According to the 2011 population census in Serbia, there were 253,899 citizens

identifying as ethnic Hungarians, making up 3,53% of the overall population and the

largest ethnic minority in Serbia.

Ethnic Hungarians living outside the country had a facilitated path to Hungarian
citizenship following the introduction of the 2010 Act on Hungarian Citizenship. Since

they only needed to demonstrate the ability to speak Hungarian and provide evidence of
Hungarian ancestry many non-Hungarians in Serbia managed to acquire citizenship as well
by managing to prove that one of their ancestors lived within pre-Trianon

Hungarian borders. As of 9 March 2022, 68,116 Hungarian citizens living in Serbia

registered to vote in the Hungarian parliamentary election.


https://publikacije.stat.gov.rs/G2012/Pdf/G20124001.pdf
https://publikacije.stat.gov.rs/G2012/Pdf/G20124001.pdf

As of February 2022, there were five political parties representing the Hungarian
national minority in Serbia in the Register of political parties managed by the Ministry
for State Administration and Local Self-Government. This political pluralism is
somewhat illusory given the dominance that the Alliance of Vojvodina Hungarians
(Vajdasagi Magyar Szovetség — VMSZ). The dominant position of the Alliance of
Vojvodina Hungarians is comparable to the position of Fidesz in Hungary and the Serbian
Progressive Party (SNS) in Serbia. The VMSZ maintains close ties and cooperation
with both. It is considered a sister party of Fidesz, with whom it shared membership in the
European People’s Party (EPP) until its expulsion in 2021.

Primary information sources in the Hungarian language in Serbia are publicly owned.
Radio-Television of Vojvodina (RTV) is a public broadcaster with minority language
programs. On the other hand, there are daily newspapers Magyar Sz6, weekly Hét Nap,
and Pannonia Foundation, which is the publisher of Pannon TV, Pannon radio, and
media portal. The founder of these media companies is the National Council of the
Hungarian National Minority.



METHODOLOGY

To monitor the 2022 Hungarian election campaign in Serbia we mainly used the
Pulsar ICT to observe the activity of media, Facebook pages and public profiles of
politicians. The sources were chosen based on their traffic, number of followers, and
reach in order to maximize the relevance of our findings. We have worked mainly with
a selected list of sources.

The narratives and tagging were decided with colleagues from partner organizations in
Hungary, Slovakia, Romania, and Ukraine with the purpose of drawing similarities and
differences at the end of each research.

In the second phase of the analysis, we reviewed each tag and double-checked the filters.
We took into account only manually tagged content for the analysis of narratives due
to a consistent number of irrelevant posts. Each narrative got a narrative tag and a
status tag: neutral, supporting, or conflicting, to determine the tone and purpose of the
post in the matrix of our narratives. These tags along with the narratives were decided
according to best practices in social media analysis.

' W

Limitations - We have manually tagged posts after filtering the narrative by keywords.
In the context of huge volumes of data, we followed our selection of keywords and sources.
Other relevant data might be missing from our monitoring, but the major actors and
sources have been included in this research.



https://centarsavremenepolitike.rs/biblioteka/hungarian-2022-elections-and-the-hungarian-national-minority-in-serbia/

Chapter 1. Main narratives about the
opposition leader Péter Marki-Zay

Mentions By Volume

Feb 10, 2022 13:00— May 26, 2022 13:59

10

3

0

Engagements

® Posts

4 dadi MJA

Among the analyzed articles by Hungarian-
language media in Serbia, there were 109
articles on the Hungarian opposition and its
candidate for Prime Minister Péter Méarki-
Zay from 10 February until 29 April 2022,
covering the duration of the election
campaign and its aftermath. The highest
number of articles was published on election
day itself, 3 April, as well as 15 March, which
featured both a pro-Fidesz and a pro-
opposition rally.

The outlet with the largest number of articles
was Vajma.info (49) followed by Magyar Sz6
(32). Both outlets have been supported by
the Bethlen Gabor Foundation established
by the Hungarian government. The media
outlet with the third-highest number of
articles on the Hungarian opposition,
Szabad Magyar Sz0

(25) is an independent portal more critical of
the ruling Hungarian party in Serbia (VMSZ)
and the Hungarian government itself.

Eve

Aft
‘A AA A
24. Apr

10. Apr

According to the election results, the
Fidesz-KDNP list received 94% of the total
diaspora votes, which also indicates that the
mayjority of the 80.257 registered Hungarian
voters in Serbia supported the ruling party
(no data per country are available). This has
been a trend established since 2010 and
makes the issue of the representation of the
opposition in the Hungarian-language media
in Serbia a relevant research topic (while
also taking into account that this is not the
only factor influencing the  voting
preferences of Serbia- based Hungarians).



Tag Analysis

Among the analyzed articles, there was an almost equal number of those with the
tags “opposition-oppose” (53) and “opposition-neutral” (54). Articles with an
“‘opposition- support” tag were almost completely absent. Vajma and Magyar Sz0,
as well as Hét Nap weekly, were the main sources of the opposition-negative
articles, while Szabad Magyar Szé only published articles that were neutral
towards the opposition. Vajma also published a number of articles that were
opposition-neutral, while only a handful of Magyar Sz¢ articles were in this

M opposition neutral

B opposition oppose M opposition support



Narrative Analysis

Among the most frequent negative narratives towards the opposition were 1) The
unfavorable comparison between the economic records of pre- and post-2010
governments; 2) Claims that the opposition was beholden to foreign interests; 3) The image
of the opposition as being too ideologically diverse and only interested in coming to
power 4) claims that the opposition would lead Hungary into war in Ukraine if it won.

The tag “warmongering opposition” was the most frequent one that appeared on the
same articles as “opposition-oppose” (17 times) and was mostly present in the second
half of March. The majority of articles containing this narrative used the quotes of the
ruling party members, which framed the election as a choice between war and peace.
Another tag relevant to this chapter, “PMZ_communication mistake” appeared less
frequently (only in five cases). However, comments made by Péter Marki-Zay inspired
several dominant narratives of the ruling party, including that the opposition is made up
of an alliance ranging from “the fascists to communists”.

The narrative on the unfavorable comparison between pre-2010 and post-2010
governments was also mostly based on the statements of Fidesz officials. For example,
on 12 February, Magyar Sz6 reported on an interview with Viktor Orban, in which he
said that this election is about (former Prime Ministers) Gyurcsany and Bajnai wanting to
return. “And if they return”, Orban said, “it will bring us back to the same situation as
before 2010”, a period which he described as economically backward, with rising taxes
and prices and decreasing subsidies.

Similarly, Magyar Sz06 also reported the statement of the Fidesz parliamentary group
leader Maté Kocsis, who on 31 March said that the election was a choice between the “failed
past (of the 2002-2010 governments) and a successful future”. He also named some of the
examples that Orban also gave in his interview, such as the abolishment of the 13th
pension.

The narrative that the opposition is beholden to foreign interests was also present, though
not to the same extent. In February, Vajma reported on a lecture given by Magyar Nemzet
editor Laszl6 Zoldi Szentesi in the Hungarian-populated town of Temerin Serbia.
According to Szentesi, the “leash” of the opposition was held by someone from abroad,
where they receive support in the form of money, media promotion, ideas, and training.
In March, Magyar Sz6 published an op-ed by one of its editors, who assessed that the
opposition has a completely different idea of Hungarian interests, “which they interpret as
unconditional subordination to Western interests... and the political mission demoted to
the role of delegates”.



Meanwhile, the narrative that the opposition was too ideologically diverse was primarily
based Péter Marki-Zay’'s misreported statement that both the fascists and the communists
have representation in the opposition coalition, which was first reported in Serbia by
Vajma on 17 February. Even though Marki-Zay later rephrased his comment, the original
version was picked up and used against the opposition, including in statements carried
by Serbian (language) media. At the beginning of March, Magyar Sz6 reported on the
statement of the leader of the Christian Democratic People’s Party Zsolt Semjén, who
said that the opposition “according to their own confession, a conglomerate ranging from
communists to fascists, led by Péter Marki- Zay, but actually run by Ferenc Gyurcsany”.
The same phrase was also used at the time by Magyar Nemzet editor Laszlé Zo6ldi
Szentesi.

By the end of March, in the final weeks of the election campaign, the main narrative directed
against the opposition was that it would directly involve Hungary in the war in Ukraine, while
Fidesz stood for peace. Vajma was the main source of this narrative in Serbia, reporting
on Foreign Minister Péter Szijjarté’s 25 March Facebook post, who said that “the left
would drag Hungary into the war”. A week later, an article on Viktor Orban’s speech
was published, with the title “Orban: If the left wins, the arms shipments will start the next

day”.

When it comes to the articles with the “opposition-neutral” tag, it was harder to detect
specific narratives. Vajma was actively reporting on the opinion polling in the final three
weeks of the campaign, with the articles emphasizing a growing gap between the ruling
and the opposition parties and the findings that Viktor Orban was much more popular
than Péter Marki-Zay. Szabad Magyar Szé was the only outlet to mention the unfair
electoral conditions the opposition was campaigning in, writing that the opposition was
given only five minutes in the public media to present its election program and that
opposition politicians do not receive much publicity from the government media,
including those funded by taxpayers. This media outlet also pointed out that the pro-
Fidesz rally on 15 March was facilitated by public money, which was unavailable to the
opposition. Reporting on the opposition’s election defeat, this outlet still noted that Marki-
Zay’s “speeches were often unacceptable, his statements sometimes confusing”,
highlighting the problems with his communication.

Opposition too
ideologically diverse and
only interested in coming
to power

Opposition would lead
Hungary into war in
Ukraine if it wins

Unfavorable Opposition was
comparison between the beholden to foreign

economic records of interests
pre- and post-2010
governments



https://index.hu/belfold/2022/02/14/fidesz-kozeli-partokra-utalt-marki-zay-peter-amikor-a-fasisztakrol-es-kommunistakrol-beszelt/

Case Study

Mentions By Volume

Feb 10, 2022 13:00— May 26, 2022 13:59

4

Engagements ® Posts

; l‘ ‘HH l“ I |

13. Feb 27.Feb 13. Mar 27. Mar 10. Apr 24. Apr 8. May

Vajma was the media outlet with the most articles tagged “opposition-oppose” (as
well as “opposition-neutral”) in the observed period. As the graph above shows,
the tag was most popular at the end of March, several days before the election date.

The reporting on the opposition in this period started with the opinion polling results
showing declining popularity of Péter Marki-Zay as a candidate for prime minister
in February; it also covered one of his communication mistakes, in which he called
the Hungarian voters from Slovakia “mail-voting zombies”, which caused a
negative reaction from the Hungarian Youth Association in Slovakia, which was
also reported.

ot Lo MAGDOLNA, MANDA NAPKA  KERESES AVAIMAN q 7 viommscenmession
Vajdasigma :

AZ EURG KOZEPARFOLYAMA  OMDEX SzABAoia o US%.  2en7a  ToPOLA
117.43RsD | 39857 HUF -3~ (- - - @

TUKOR | VALASZ | KEPTAR

DELIDER HIRPORTAL 2022. JULIUS 22., PENTEK

VAJDASAG | SZERBIA | MAGYARORSZAG | KARPAT-MEDENCE | VILAG | 1Z80R iz SADREAA NA SRPSKOM

€) O IMPRESSZUM | MARKETING | MEDIATAR

VALASZTASOK 2022 /
MAGYARORSZAG

Szazadvég: Orban Viktor csaknem kétszer
A néndorfehérvirl diadal napja népszer(ibb Marki-Zay Péternél

VALASZTASOK 2022 / MAGYARORSZAG 2022. MARCIUS 15. [ 12:56]

.Ha nem kapunk gazt, felkelések lesznek” -
kell az orosz géz Berlinnek

Betimérer: d O =

A Szézadvég marciusi kdzvélemény-kutatasa szerint a
politikailag aktivak k520l csaknem kétszer annyian
|atnak szivesebben Orban Viktort kormanyfsi
pozicibban, mint Marki-Zay Pétert.

Orbén Viktor és Marki-Zay Péter koziil
Nepéliak, izbégek, indialak és kazahok On kit Litna szivesebben
dolgoznak a vajdassgl mez6ksn et
icioban? (%)
L ) Az intézet hétfdi, az MTi-hez eljuttatott

6 . Kifejtette, a 62
Li\;ﬂ;‘ﬂ( A ROZSA UT! L sz4zaléka a regndlé miniszterelndkat, Orban Viktort
Friedrich Anina rovata Iatn4 szivesebben az orszag élén a kovetkezd
[y
O 2

kormanyzati clklusban Is, ezzel szemben MarkL-Zay
O
. s

Péternek, "a balliberalis partok kormanyféjeloltjének”
Vajma article on the opinion polling

During March, Vajma reported on the heterogeneity of the opposition coalition,
which gathers “fascists and communists” (see above), and then proceeded to
report on the statements of Fidesz politicians comparing the state of the country
in 2010 and in the years that followed. An example of a headline from this point in
time is: “Laszlé Kovér: The stake of the election isto preserve the results” (11
March). By the end of March, Vajma was reporting on the war in Ukraine and the
interpretations of the Fidesz politicians, notably Szijjart6 and Orbéan, that the
stake at the elections is war and peace.

22. May

Eve

Aftn

Morn



. . . . WAl SZAMUNK SZERKESZT
feyl ~ MAGDOLNA, MANDA MAPW  KERESES A VAJMAN Q N .
Vajdasagma Ana v

.
AZ EURO KOZEPARFOLYAMA  UMIDEX SIASMOKA ptSiroey ZENTA  TOPOLYA
117.43RSD | 39857 HUF  -{gi- OO S N

DELVIDEK HIRPORTAL 2022. JOLIUS 22., PENTEK

VAJDASAG | SZERBIA | MAGYARORSZAG | KARPAT-MEDENCE | VILAG | IZBOR Iz SADRZAJA NA SRPSKOM TUKOR | VALASZ | KEPTAR

€) () IMPRESSZUM = MARKETING | MEDIATAR

VALASZTASOK 2022 /
MAGYARORSZAG

Kovér Laszl6: A valasztas tétje az eredmények
A néndorfehérvari diadal napja megorzese

VALASZTASOK 2022 / MAGYARORSZAG 2022. MARCIUS 12. [7:56]

~Ha nem kapunk gézt, felkelések lesznek” -
kell az orosz géz Berlinnek Betiméret: £ =
PR} A valasztas egyik tétje, hogy mindazt, amit az orszég
elért az elmult tizenkét évben, egy rossz vélasztissal
1 el lehet vesziteni - mondta az Orszaggy(lés elndke
pénteken Szentendrén, vilasztasi férumon.

Nepiliak, Uzbégek, indialak és kazahok
dolgoznak a vajdasédgl mez6kén

Kovér Laszld kijelentette: azt a kérdést kell feltennie
j mindenkinek, hogy kezébe lehet-e adni az orszag

'

irdnvitasat egy ilven ellenzéknek. A fideszes politikus

LEVELEK A ROZSA UTCABOL

Vajma article on the statement of Laszlo Kover

Conclusions

Hungarian-language media in Serbia published more than 100 articles on the
Hungarian opposition over the course of the election campaign. There was an equal
number of negative and neutral articles on this topic, while positive narratives on the
opposition were not present. The analysis of the negative narratives shows that the
opposition was presented as wanting to return the country to the economically
unsuccessful pre-2010 period and that it wanted to get involved in the war in
Ukraine, with the headlines of a choice between “war and peace” present in the
final weeks of March. The communication of Prime Ministerial candidate Péter
Marki-Zay was a topic of several articles, but it was not a dominant story.



Chapter 2. Media attempts to mobilize
the Hungarian diaspora to vote in
favor of Fidesz

Engagements @ Posis
. Feb . Feb 13. Mar 27. Mar 10. Apr

More than 80,000 Hungarian citizens from Serbia voted in the 2022 Hungarian
parliamentary election. According to the statement by the dominant Hungarian
minority party in Serbia, the Alliance of Vojvodina Hungarians (VMSZ), this
represents more than 70% of the registered voters. Meanwhile, according to the official
data, around 94% of votes cast by Hungarian citizens abroad went to the Fidesz-KDNP
list; it is assumed that its share among the voters from Serbia was similarly high even
though no country-specific data were available.

The overview of the Hungarian-language media in Serbia shows that narratives urging
citizens to vote for Fidesz dominated. Most of these articles were quoting the
statements of the members of Fidesz and the local VMSZ party. There was only one
article reporting on opposition leader Péter Marki-Zay making his case for voting in
favor of the opposition during his visit to Subotica. As expected, only the
independent Szabad Magyar Sz6 reported on this visit, while Magyar Sz06, Hét Nap,
and Vajma.info, which are close to the VMSZ (the first two outlets are owned by the
VMSZ-dominated National Council of the Hungarian National Minority), either did not
cover it or did it superficially. In total, there were 41 articles focusing on this issue
from 10 February to 9 April, with Magyar Szo daily publishing the largest number of
articles. This outlet reported exclusively on the campaign to vote for Fidesz. The
results of the research are not surprising, given the long-term trends and voting
intentions of the Hungarian population in Serbia.



More than half of the reviewed articles had a “mobilization-support” tag,
marking the narrative of support for the Fidesz-KDNP list. Most contained
statements of Fidesz and VMSZ members on the importance of supporting the
Hungarian ruling party on 3 April. The coverage was unbalanced, as there
were no critical evaluations of these statements and almost no reporting on
the possibility of voting for the opposition.

W mobilisation neutral

W mobilisation support M mobilisation oppose



Narrative Analysis

Among the main mobilizing narratives were: 1) The need to support the Hungarian
national unity and independence by voting for Fidesz, the only party that cares about the
Hungarians across the border; 2) The need for the trusted partners of Vojvodina

Hungarians to remain in power in Budapestas well as in Belgrade
(presidential and parliamentary elections were taking place in Serbia at the same time);
3) The victory of Fidesz would be beneficial for the overall relations between Hungary
and Serbia.

On 1 March, the President of the Alliance of Vojvodina Hungarians party (VMSZ) Istvan
Pasztor urged voters to support the ruling parties in the upcoming Hungarian election, saying
that “one of the fundamental tasks of ... Hungarian politics across the border isto create
community unity”. His statements were reported by Magyar Sz6. On the same day, the same
outlet quoted Janos Arpad Potapi, Secretary of State for National Policy of the Hungarian
Prime Minister's Office, who, together with Pasztor, participated at an event at Lake Pali¢ in
northern Serbia. Potapi also invited the attendees to support Fidesz “because this is the only
way that the nation-building work that we started 12 years ago can continue”.

On 6 March, Magyar Szo reported the statement of Zsolt Semjén, Deputy Prime Minister, made
at an event in Subotica. Semjén stressed the importance of the adoption of the law that
enabled Hungarians across the border to become fully-fledged citizens in 2011. “We felt it
was our moral duty. The granting of citizenship enabled the unification of the nation under
public law”, Semjén said. He added that "in order for this national policy and economic
development to continue, it is necessary that, for example, here in Vojvodina, we can take
advantage of the lucky-star position that the Orban-Vucié-Pasztor cooperation means. This
is the interest of Hungary, this is the interest of Serbia, and especially this is the interest of the
Vojvodina Hungarians." Three days later, Vajma.info published another article on VMSZ
calling on Hungarians in Vojvodina to support Fidesz. According to the article, Istvan Péasztor
emphasized that “the past three election cycles had proven that there is no one else besides
Fidesz who has a relevant opinion on the Hungarian communities across the border”. He
mentioned the opposition LMP party as the only other party that had approached VMSZ, but
that relationship apparently did not progress too much.

On 15 March, Hungarians in Vojvodina marked the Hungarian national holiday along with the
anniversary of the 1848 revolution. VMSZ member Arpad Fremond stressed the need for
national unity ahead of the elections. Magyar Sz6 quoted him as saying: “We have to
stick together, we have to unite, regardless of the fact that we have different opinions, but
we have to go in the same direction... | am confident that on 3 April, everyone will do
everything possible to ensure that the Hungarian community can decide independently in the
upcoming period during the elections, both in Budapest and Belgrade.”



On the same day, VMSZ held its central ceremony in Subotica. The guest of honor at the event
was Judit Varga, Minister of Justice of Hungary, who emphasized that on 3 April, “we must
continue the country-building that we started”. This was the only article published by
Szabad Magyar Sz6 with a “mobilization-support” tag.

Another outlet that reported on the mobilization of Vojvodina Hungarians was Hét Nap weekly,
which, on 23 March, published an interview with VMSZ politician Balint Pasztor. “It has
never happened before that parliamentary election in Serbia and Hungary are taking place
on the same day, but even if this were not the case, it would still be very important for Hungary
to have a government that sees Hungarians abroad as partners. That is why it is important
that Viktor Orban remains the prime minister in Hungary, and that the national policy marked
by the Fidesz-KDNP alliance is the strategic direction of the Hungarian government”, Pasztor
said.

Meanwhile, Istvan Pasztor, said on 30 March that, regarding the campaign, all three choices
(parliamentary elections in Hungary, presidential and parliamentary elections in Serbia) are
equally important and that the VMSZ can only be satisfied if (the options they support) perform
well in all three cases. “For our part, we did everything in order to contribute to the success
of the Hungarian election and the victory of Fidesz”, Pasztor said. The articles tagged
“mobilization-neutral” informed ‘readers about the dates and the procedures of voting by mail
in the Hungarian parliamentary election, as well as the election results, according to which
votes from abroad secured an additional seat to Fidesz.

Szabad Magyar Sz6 was the source of several articles tagged “mobilization-oppose”. The first
one covered the visit of the opposition Prime Ministerial candidate Péter Marki-Zay to Subotica,
while the second focused on a potential scandal in which the members of the VMSZ party,
and not the official Serbian Post Office, were reported to have personally delivered ballots to
citizens.

On 13 March, Marki-Zay spoke in Subotica, saying that the opposition “want to take care of
you in the same way, even better, than the current Hungarian government”. He also said
that Hungarians living in Serbia will receive not less, but more financial support, should his
option win.

Between 17 and 19 March, Szabad Magyar Sz6 also published several articles on the fact
that the activists of the VMSZ party were participating in the delivery of the ballots, creating
a possibility of influencing the election results on behalf of Fidesz. Istvan Pasztor called the
situation “misinformation” in a statement for Magyar Sz4. The story was subsequently picked
up by Radio Free Europe, which reported on several allegations of this practice. There has
been no formal investigation into the matter.

Trusted partners of
Vojvodina Hungarians
should remain in
power in Budapest and
Belgrade

Fidesz victory would be

Support Hungarian ZV
beneficial for overall

national unity and

relations between

independence by voting Hungary and Serbia

for Fidesz



https://www.slobodnaevropa.org/a/madjarska-srbija-izbori-manipulacije/31779880.html
https://www.slobodnaevropa.org/a/madjarska-srbija-izbori-manipulacije/31779880.html
https://www.slobodnaevropa.org/a/madjarska-srbija-izbori-manipulacije/31779880.html

Case Study

KOZELET v VAJDASAG v VELEMENY v TERASZI KULTURA OAZDASAG v SPOAT v MELLEKLETEX « VALASZTASOK WEBSHOP

KOZELETAITEXINTO

VALASZTASOK 2022
Higgadtsag és stabilitas

Varga Judit: A szavazdknak &prilis 3-&n fontos létniuk, hogy merre van a megkezdett fejlédésnek a folytatasi lehetésége

STERZO PE - 2022 MARCIUS 17, 0950 »s 2022 MARCI

Trusted partners of Vojvodina Hungarians should remain in power in
Budapest and Belgrade

The website of Magyar Sz0, the oldest Hungarian-language daily, had the highest number
of articles tagged “mobilization-support” in the research period on its website.

The coverage started on 26 February and ended on 30 March. This media outlet covered
several events during which the representatives of VMSZ — Istvan Paésztor, Arpad
Fremond and others, as well as the representatives of the ruling coalition in Hungary —
including Zsolt Semjén and Judit Varga — urged Hungarians residing in Serbia to support
Fidesz. The outlet also covered Viktor Orban’s visit to Serbia on 19 March, during
which he participated in the ceremonial opening of the high-speed train route between
Belgrade and Novi Sad, which will be a part of the Belgrade-Budapest route. Orban,
however, did not openly campaign for his parliamentary list during the visit.

2022. jilius 22, péntek M‘GYARSIO fvaes

KOZELET v VAJDASAG v VELEMENY v TERASZ KULTURA GAZDASAG v SPORT v MELLEKLETEK v VALASZTASOK WEBSHOP

OK > Osszetartdssal megmaradasunkért

. "g ) Mo 09
N . $ { ] v e \ \ - < '-
AR .

VALASZTASOK

VALASZTASOK 2022
Osszetartassal megmaradasunkeért

Az 1848-as hosokre emlékeztek vasarnap Topolyan

SZERZO: T. P. - 2022. MARCIUS 15., 11:19 >> 2022. MARCIUS 15, 18:45

15 March celebrated in Topola, Serbia



The outlet did not cover any activities of other Hungarian political organizations in
Serbia, which were a part of opposition coalitions, nor the activities of Hungarian
opposition. It released only a short news article on Péter Marki-Zay’s visit to Subotica.

Conclusions

Most of the articles in Hungarian-language Serbian media that covered the voting in the
Hungarian parliamentary elections pushed the narrative that Hungarians in Serbia
should vote for Fidesz, mostly by reporting on the statements of Fidesz and VMSZ
politicians. Articles with a neutral stance or critical of this position were scarce. The fact
that voters in Vojvodina strongly supported the ruling party, at least according to
unofficial indications, was not surprising.



Chapter 3. The invasion of
Ukraine as a topic in the
Hungarian elections

Engagements @ Posts
[+
3 m k m
20. Feb 20. Mar 17. Apr

Relative to other topics covered by this research, the war in Ukraine and the positioning of
world powers towards it have been extensively covered by the Hungarian- language media
in Serbia. From 10 April to 26 May 2022, 130 media articles were published on the subject.
The most intensive coverage took place at the very beginning of the war, in late February
and early March, and then in late March, during the meeting of NATO and EU leaders.

As the previous chapters have shown, the war in Ukraine significantly influenced the
election campaign period. The opposition was accused by the ruling Fidesz of wanting to
significantly involve the country in the war. There is little evidence that the war
influenced the vote of Vojvodina Hungarians, given their previous voting trends, but it
certainly shaped the discussion around the election.

The war in Ukraine completely overshadowed other aspects of Hungary’s relationship with the

Transatlantic community. Therefore, all articles tagged with “west-support”, “west-oppose” and
‘west-neutral” were also related to the war in Ukraine.



Tag Analysis

The most popular tag in this chapter was “Russia-negative”, with 35 out of 130
articles containing condemnations of Russia’s invasion of Ukraine, mostly by
guoting EU and NATO officials, but also highlighting potential war crimes
committed by Russia. Independent Szabad Magyar Sz6 was the media outlet that
published most of these articles (17), followed by Vajma.net (11). Russia was
generally the most present topic — additional 23 articles were marked with a
“‘Russia-neutral” tag, as well as four “Russia-positive” ones, which reported the
statements of the Foreign Minister of Russia Sergei Lavrov. The number of neutral
articles on NATO, United States and the EU, put together, was the same as the

W Russia negative B Russia neutral M Russia positive



Narrative Analysis

Most of the content in the Hungarian-language Serbian media on the war in Ukraine consisted
of news articles on specific events, while the bigger picture was rarely a topic. Only
seldom was the Hungarian or Serbian perspective included. In those cases in which they
were mentioned a specific position of both countries (less inclined to sanction Russia and
support Ukraine) was mentioned. However, unlike many Serbian-language media,
Hungarian-language ones never openly took the Russian side or justified its action by
promoting disinformation. The main narratives can be summarized as 1) The negative
reactions toward Russian aggression; 2) The coordinated Western response and, 3) The
specific positions of Hungary and Serbia.

In late February, following the start of the war, Szabad Magyar Szé reported on the
military steps taken by Russia and the condemnation by the West, most prominently the
United States. This outlet also made an overview of Western media on 26 February,
noting that Serbia was described as a Russian ally by Frankfurter Allgemeine Zeitung.

“Many may think that Belarus is the only country in Europe that openly supports Russia's
aggression against Ukraine. But the Kremlin has other allies on the continent. One of the
most important is the EU candidate Serbia. Many media outlets in the Balkan state report
Russia's aggression against Ukraine in a way that is no different from Kremlin propaganda.
Sometimes, for the sake of simplicity, Russian coverage is taken in its entirety in Serbian
translation”, Szabad Magyar Sz6 reported.

On 28 February, Vajma.info published an anti-war opinion column from a regular
contributor. “There are only losers in war, as our generation has already learned from the
experiences of past generations”, the piece reads. Meanwhile, on 21 March, the same outlet
published a Le Monde Diplomatique article, which justified some of the Russian
concerns, namely the proximity of NATO forces. “It is morally unacceptable and
counterproductive for the vulnerable Ukrainian people to pay the price for the dangerous
plans of the American superpower”, the article read. This was one of the rare instances in
which the Russian position was partially justified.

The same outlet reported on 8 March that the Prime Minister of Hungary Viktor Orban had
“clearly stated that weapons cannot be shipped to Ukraine via Hungary, but the Hungarian
government agreed to allow these shipments to pass through Hungarian territory or
airspace while destined for another allied country”.

This article followed several others published by Vajma which, in general terms, reported on
the sanctions imposed on Russia. In mid-March, both Szabad Magyar Sz6 and Magyar Sz6
reported the statement of Jens Stoltenberg, NATO Secretary- General, on the

possibility of Russia using chemical weapons. Szabad Magyar Szo also reported on the
casualties and war damage caused by Russian forces to Mariupol. “The invaders cynically and
deliberately attack residential buildings and densely populated areas and destroy
children's hospitals and urban infrastructures”, the outlet reported.


https://mondediplo.com/2022/03/03ukraine-paradox

Only after the elections on 3 April did the media outlets turn their attention once again to
the Hungarian position, which was re-emphasized by the country’s officials. On 6 April,
weekly Hét Nap wrote about the Facebook post by Foreign Minister Péter Szijjartd. “From
the very beginning, we speak clearly about the war taking place next door: we condemn
the military aggression, we stand up for the sovereignty of Ukraine, we let in hundreds of
thousands of refugees... At the same time, the safety of Hungary and the Hungarian
people is of course more important to us. This is not our war, so we want to get out
of it and will stay out of it", Szijjartdé wrote.

On the same day, Vajma reported on Viktor Orban’s press conference where he said “this
iIs a war started by the Russians, they attacked Ukraine, this is aggression”, adding that
Hungary supported the common position of the European Union. He also called for an
“‘independent and impartial investigation into the (war) atrocities”.

Meanwhile, also on 6 April, Szabad Magyar Sz6 published another overview of world media,
quoting an article from the Washington Post: "Pro-Putin Hungarian Prime Minister
declares victory in the national elections".

On 24 March, Magyar Sz06 reported that Ukraine was defending Mariupol “extremely
tenaciously” against “Russian aggressors”.

In late March, the United States once again repeated its resolve to defend Ukraine should
the chemical weapons be used, which was reported by Magyar Sz6 and Szabad Magyar Sz6.
On 26 March, Szabad Magyar Sz6 quoted Hungarian Népszava, which assessed that the
Russian operation had stalled. On 4 April, Magyar Sz6 quoted the President of Ukraine
Volodymyr Zelensky, who warned that “even more terrible things than the crimes that took
place in Bucha may come to light, given that other regions of Ukraine.

Negative reactions Coordinated Specific positions

toward Russian Western response of Hungary and
aggression Serbia




Case Study

Szabad Magyar Sz6 (SZMSZ), an independent portal founded in 2016 by former
journalists of Magyar Sz0, was the source of the majority of articles on Russia, as well as
the majority of “Russia-negative” tags.

At the beginning of the war, SZMSZ had daily coverage of military developments. It also
published several overviews of Western media, one of which marked Serbia as a Russian
ally in Europe.

Ma 2022.7.22, péntek, Magdolna napja van. Holnap Lenke napja lesz.

PLUSZ f v B N O Keresés j©)

Iézﬂéﬂﬂ/ < HIRFOLYAM GAZDASAG KOZELET KULTURA NAGYVILAG SPORT SZUBJEKTIV
GYAR SZ0

2 . , 2 s REKLAM
Az orosz-ukran haboru elsd napja _

KIEMELKEDO SZARZUZO TELJESITMENY
BETAKARITAS REKORD 1D ALATT
TARTOS KONSTRUKCIO

ORO0S CORMADD

.
PREMIUM KUKORICA BETAKARITO ADAPTER

©L g OROS

HIRFOLYAM

Rézsaszin lett az égbolt

Ausztralidban
2022-07-22

Trump 6rakon at tétlenil nézte a

tévében a Capitolium ostroméat
2022-07-22

Kevesebb mint 6000 udiilési

utalvany maradt
2022-07-22

The coverage of the first day of the war

In March and April, this outlet wrote about Russian war crimes in Ukraine, primarily in
Mariupol and Bucha, as well as the Russian struggle with the war effort, with mounting
casualties and defections of some members of the Russian elite. “The Russian invasion is
a nightmare” reads one of the headlines quoted by SZMSZ in the context of its media
overviews. The outlet seldom covered the war from a Hungarian perspective. Only after
the elections on 3 April, it published another overview of the world media and their reactions
to the result, which highlighted, in a highly negative way, the position of the Hungarian
government.



Ma 2022.7.22, péntek, Magdolna napja van. Holnap Lenke napja lesz.

PLUSZ f v N © Keresés 0O

rézaéﬂﬁ/ z HIRFOLYAM GAZDASAG KOZELET KULTURA NAGYVILAG SPORT SZUBJEKTIV
GYAR SZ0

Tobb mint 2100 mariupoli lakos vesztette életét az orosz SRS

agresszi6 kezdete 6ta F

MY
CAR WASH

RS oo

HIRFOLYAM

Rézsaszin lett az égbolt

Ausztralidban
2022-07-22

Trump 6rakon at tétlenul nézte a

tévében a Capitolium ostromat
2022-07-22

Kevesebb mint 6000 iiduilési

utalvdny maradt
2022-07-22

“More 2100 residents of Mariupol lost their lives since the start of the war”
Conclusions

Even though the war in Ukraine received the same, if not more intensive, coverage than
the election campaign in Hungary in the media outlets included in this research, the
events were mostly covered from a global, neutral perspective. Russian aggression was
portrayed negatively, although there were several instances that attempted to offer some
justification for its action, but not nearly to the extent present in the Serbian-language
media. The Hungarian perspective was more present after the elections on 3 April.



Report conclusions

This research on the reporting on the 2022 Hungarian parliamentary election by Hungarian
language-media in Serbia has shown that the three online Hungarian-

language media outlets were especially active: Magyar Szé, Vajma. Info and Szabad
Magyar Sz6. The first two are leaning toward the dominant Hungarian minority party — the
Alliance of Vojvodina Hungarians (VMSZ) - in their coverage, while the latter represents an
independent outlet which often includes criticism towards the party, as well as the
governments of both Hungary and Serbia.

Three distinct topics relevant to the research were detected: a negative portrayal of
Hungarian opposition attempts of the Hungarian government to mobilize voters abroad and
the outbreak of the war in Ukraine and its consequences. The coverage of the
Serbia-based media did not include, except fleetingly, the LGBTQ+ referendum that was
organized on the same day as the election, as well as other aspects of Hungary’s
relationship with the West (EU, NATO and the United States).

There was an equal number of negative and neutral articles on Hungarian opposition and
its Prime Ministerial candidate Péter Marki-Zay, while the positive narratives were not present.
Most of the time, the image of the opposition was formed through reporting of the statements
of Fidesz politicians, which were quoted uncritically and without an attempt to create a
balance. Opposition was presented as wanting to return the country to the economically
unsuccessful pre-2010 period and wanting to get more directly involved in the war in Ukraine,
with the headlines of a choice between “war and peace” present in the final weeks of March.
The communication of Prime Ministerial candidate Péter Marki-Zay was a topic of several
articles, but it was not a dominant story.

The majority of the articles on voting from abroad pushed the narrative that the

Hungarians in Serbia should vote for Fidesz, again, mostly through reporting on the
statements of Fidesz and VMSZ politicians. Articles with a neutral stance or critical of

this position were scarce. The fact that voters in Vojvodina strongly supported the ruling
party, at least according to the unofficial indications, was therefore not surprising.

Finally, the events related to the war in Ukraine were mostly covered from a global,

neutral perspective. Russian aggression was portrayed negatively, although there were
several instances that attempted to offer some justification for its action, but not nearly to the
extent present in the Serbian-language media. The Hungarian perspective was more present
after the elections on 3 April, when Prime Minister and the Foreign Minister

defended their unwillingness to join some of the harsher sanctions on Russia and

stressed that the citizens of Hungary supported this approach. There were no indications that
the war in Ukraine significantly influenced the vote of the Hungarian citizens living in Serbia,
which was expected to be strongly in favor of Fidesz even before the war began.



Xv European

Balkans

X

European Western Balkans (EWB) is a regional media portal
specialized in European integration process of the Western Balkan
countries, founded in Belgrade in 2014. The Serbian language

version of the portal was launched in 2017.

EWB was established by the Centre for Contemporary Politics (CSP),
Belgrade-based think tank focused on democracy, EU integration

and foreign affairs, founded in 2012.

For more information about our activities please visit

europeanwesternbalkans.com and centarsavremenepolitike.rs

This report has been prepared with support from IRI's
Beacon Project. The opinions expressed are solely those of
the author and do not reflect those of IRI.

the

eacon
project



